Hai, Salam sejahtera, salam perpaduan, salam sehati sejiwa dan salam 1 Malaysia! Apa khabar pembaca-pembaca semua?

Dalam perkongsian kali ini, saya nak kongsikan tentang pakaian tradisional etnik Bajau di Sabah dan etnik Lundayeh di Sarawak. Etnik Bajau ini merupakan etnik kedua terbesar di Sabah.
Kebiasaannya pakaian tradisional ini digunakan ketika adanya sesuatu majlis dan perayaan yang disambut oleh kaum Bajau terutamanya ketika majlis perkahwinan bagi memperkenalkan adat dan tradisi kaum Bajau.
      Bagi lelaki Bajau, mereka akan mengenakan baju potongan cekak musang, seluar, sampin dan destar. Wanita Bajau pula akan mengenakan blaus badu sampit dan kain sarung olos berangkit, perhiasan leher mandapun dan perhiasan kepala serempak.
PAKAIAN TRADISIONAL ETNIK BAJAU





      Suku kaum Lundayeh ini sebenarnya berasal dari pedalaman Sabah, Sarawak dan sempadan perbatasan Kalimantan Indonesia-Malaysia. Suku kaum Lundayeh juga mempunyai adat resam tersendiri seperti kaum-kaum lain. Saya akan memperkenalkan serba sedikit mengenai pakaian tradisional masyarakat Lundayeh.
Biasanya, mereka memakai pakaian tradisional dalam majlis-majlis dan perayaan seperti perkahwinan dan sambutan hari kebesaran. Bagi lelaki Lundayeh(golongan muda khususnya), memakai 'fakel rimau' yang merupakan perhiasan yang diperbuat daripada tumbuhan hutan yang disebut 'rimau labo'. 'Rimau labo' ini akan dianyam dan diikat pada bahagian lutut sebagai perhiasan bahagian kaki kaum lelaki. Pakaian tradisi lelaki Lundayeh agak unik di mana bajunya tidak berlengan dan berbelah pada bahagian dada serta tidak berbutang. Baju ini hanya terikat di bahagian depan sahaja dan diperbuat daripada kulit kayu timbaran iaitu jenis kayu yang kulitnya boleh dibuat tali. Untuk seluar pula, mereka hanya memakai cawat yg diperbuat daripada kulit kayu Timbaran, manakala perhiasan kepala pula mereka memakai topi atau sigar suba yang diperbuat daripada kain merah dan dililit sehingga menjadi topi.
      Bagi wanita Lundayeh pula, mereka mengenakan  baju potongan kebaya daripada kain biasa berwarna putih dengan lis di leher dan tangan berwarna hitam yang dipanggil bekad berecu dan dihiasi renda atau manik. Manakala kain sarungnya pula berwarna hitam daripada kain biasa yang dipanggil tekipsiating. Pada hujung kain sarung akan dihiasi dengan manik atau renda. Kain sarung ini dipakai sehingga ke paras lutut. Antara perhiasan lain yang dipakai ialah rantai leher(baw tulang), ikat pinggang(selapit), perhiasan tangan(Leku baw).dan perhiasan kepala(alet birar).

PAKAIAN TRADISIONAL LELAKI LUNDAYEH

PAKAIAN TRADISIONAL WANITA LUNDAYEH

Semoga apa yang saya kongsikan dapat memberi sedikit sebanyak pengetahuan kepada anda semua. Jumpa lagi! Terima kasih kerana sudi membaca blog ini.😊

Comments

Popular posts from this blog